västerut

IMG-20121117-WA0000Igår presenterades dragningen av den nya snabbjärnvägen. Själv reste jag samma dag (tillsammans med två kollegor) sträckan Kalmar – Ängelholm. Jag kan säga den sträckan finns inte. Alternativet till bil hela vägen var att en snäll kollega plockade upp oss i Hässleholm och så åkte vi bil de sista milen Hässleholm – Ängelholm.

Det positiva var att tåget var någorlunda i tid. Vi behövde bara stanna två gånger på enkelspåret (Kalmar – Alvesta är enkelspår) för att vänta på mötande tåg. Fem minuters försening kanske, inte mer. En sån försening som kanske inte har nån större betydelse i dagens värld där man fortsätter med bil. För hur många är det som reser från en station till en annan o har gångavstånd till/från slutdestinationen? Jag skulle gissa i stort sett ingen. Och det tror jag även gäller merparten som rester sträckan Stockholm – Malmö också.

För de som vill åka Stockholm – Malmö i raketfart tror jag att det samhälls- och miljöekonomiskt lönar sej bäst att de fortsätter ta flyget. För alla oss andra skulle tidsvinsten bli mycket större om 1) vi kunde lita på att tågen var i tid o inte ens hade 5 minuters försening så man kunde ha snabba byten 2) en satsning på anslutningarna så att det gick fort o lätt att byta till buss/tåg till slutdestination och 3) för att lösa detta behövs bl.a. dubbelspår på ett antal sträckor, bättre underhåll av befintlig järnväg och övrig infrastruktur o mycket högre kostnader för operatören om man inte håller tidtabellen – på minuten. Kort sagt saker som man inte tar samma politiska poänger på att satsa pengar på. Men jag efterlyser debatt!!!

Och – bättre förbindelser på andra sträckor än Stockholm – Malmö och Stockholm – Göteborg. Snabbaste och enklaste sättet att ta sej Kalmar – Ängelholm om man inte har snälla bilburna kollegor är att flyga Kalmar – Stockholm – Ängelholm. Är det så det ska vara?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *